Winnaars Concours 2017

Tijdens de Landelijke Studiedag Levende Talen zijn de winnaars bekendgemaakt van het Concours de la meilleure activité. Lees hieronder een korte beschrijving van de winnende lesideeën en klik op de titels om de handleiding te downloaden.

 

Hoofdprijs

De eerste prijs ging naar Esther Tiggelers (het Bouwens van der Boijecollege, Panningen) voor Attaque à la Tour Eiffel, een mooi uitgewerkt project rond een Escape room waarbij leerlingen hun kennis van het Frans en Franstalige wereld moeten bundelen om een probleem op te lossen:


De leerlingen gingen aan de slag met afwisselende opdrachten, waarbij zij hun kennis van het Frans en Franstalige gebieden moesten bundelen. Daarnaast was er ook enige handigheid vereist. Leerlingen visten met een magneet de juiste codes uit wijnflessen, puzzelden uit de letters IMOGLES de Franse stad Limoges, hengelden filmkokertjes met Franse boodschappen uit een kist met venster, zochten op een landkaart naar aanwijzingen, dachten logisch na bij een pvc-buis met golfballen en speurden in een atlas naar Franstalige gebieden en plaatsen. Verder zochten ze in woordenboeken naar geheime Franse woorden en deden zij hun best om de leeftijd van een Franse crimineel vast te stellen. En natuurlijk moest dat allemaal in de juiste volgorde. Het uiteindelijke doel was om het telefoonnummer van de president op het Elysée te achterhalen en zo een aanslag op de Eiffeltoren doeltreffend te verijdelen. Op het smartboard was een timer zichtbaar en de muziek was onheilspellend.

Overige winnaars

De andere bekroonde lesideeën zijn:
Heel de francophonie bakt: onderzoek naar een Franstalig land waarvan de resultaten worden verwerkt in een baksel (Jarrish Ramcharan – Minkema College, Woerden)

Wat houdt je tegen: Les naar aanleiding van de Thalysreclame in combinatie met het lied Le Responsable van Jacques Dutronc (Anne Karen Ruitenberg – Ignatiusgymnasium, Amsterdam)

Franse bedrijven in Nederland: leerlingen verdiepen zich in een bedrijf, onderzoeken de rol van het Frans en houden een presentatie (Sandra van der Lee – Andreas College Pieter Groen, Katwijk)

Route touristique: leerlingen zetten een toeristische route in Parijs uit en maken een reclameposter (Anrien Eppingbroek – Marnix College, Ede)