Grandes Lignes lesbrieven

grandes_lignesHet team van Grandes Lignes (Noordhoff Uitgevers) heeft lesbrieven ontwikkeld voor de Dag van de Franse taal. Daarbij wordt steeds een verbinding gelegd tussen Frans en een ander vak (aardrijks­kunde, geschiedenis, economie, Nederlands, natuurwetenschappen, muziek, beeldende vorming, handvaardigheid, techniek en LO). Ook is er een algemene kennisquiz die overal kan worden ingezet. Hieronder vindt u een overzicht van de beschikbare lesbrieven. Deze worden gepubliceerd op de website van Grandes Lignes. Antwoordbladen en andere bijlagen zijn op aanvraag verkrijgbaar.

 

Overzicht

Algemeen – Grand quiz de la francophonie NIEUW

Doelgroep: klas 1-6

Leerlingen testen hun kennis van de Franstalige wereld. Quiz in 6 ronden die gebaseerd zijn op de onderwerpcategorieën van het spel Triviant. Deze quiz is ook beschikbaar als Kahoot.

 

Algemeen – De Franse keuken NIEUW

Doelgroep: groep 8 – klas 1 vmbo

Eenvoudige en praktische lesbrief over de Franse keuken. Leerlingen ontdekken dat veel woorden die met koken en eten te maken hebben, uit het Frans afkomstig zijn. Ze leren wat het verschil is tussen een crêpe en een galette en gaan eventueel zelf Franse pannenkoeken bakken. Ook geschikt voor (vmbo-)leerlingen zonder Frans in hun pakket.

 

Aardrijkskunde – Klimaat

Doelgroep: klas 1-2

Les over de verschillende klimaten in Frankrijk. Aan de hand van de film Bienvenue chez les Ch’tis ontdekken de leerlingen iets over de wederzijdse vooroordelen tussen noorderlingen en zuiderlingen. Met video.

 

BV en handvaardigheid – Mode

Doelgroep: klas 2-3

Leerlingen verdiepen zich in de wereld van de Franse mode en gaan zelf creatief aan de slag met het onderwerp.

 

Economie – Handelsrelaties

Doelgroep: klas 2-4

Leerlingen leren dat Frankrijk een belangrijke handelspartner van Nederland is en ontdekken welke producten over een weer worden geïmporteerd. Ze ontwerpen een advertentie voor een Frans product dat in Nederland wordt verkocht.

 

Frans – la francophonie dans le monde

Doelgroep: klas 3-5

Leerlingen leren waar in de wereld Frans wordt gesproken en hoe de lokale taalvarianten verschillen van het standaard-Frans.

 

Frans – Literatuur

Doelgroep: klas 3-5

Een voorproefje uit de nieuwe editie van Grandes Lignes Littérature: leerlingen lezen een passage uit het boek Enfin chez moi! van Kidi Bebey en verdiepen zich in de cultuurverschillen tussen Frankrijk en Kameroen.

 

Frans – Literatuur

Doelgroep: klas 4-6

Leerlingen lezen een passage uit de roman Le Ventre de l’Atlantique van de Frans-Senegalese auteur Fatou Diome en worden aan het denken gezet over migratieproblematiek en culturele stereotypen.

 

Geschiedenis – Napoleon

Doelgroep: klas 2-3

Leerlingen verdiepen zich de historische banden tussen Frankrijk en Nederland door zich te verdiepen in de periode rond 1800. Ze leren welke vernieuwingen Napoleon heeft ingevoerd en onderzoeken de reacties op zijn bewind via spotprenten.

 

Grieks – Elektra NIEUW

Doelgroep: klas 4-6 gymnasium

Les over de doorwerking van de klassieke tragedie in de Franse literatuur, aan de hand van een (vertaalde) passage uit het toneelstuk Électre van Jean Giraudoux.

 

Lichamelijke oefening – Sportquiz

Doelgroep: klas 1-5

Uitgebreide sportquiz in drie ronden. Leerlingen testen hun kennis van bekende Franse sporters en typisch Franse sporten. Met powerpointpresentatie.

 

Muziek – Francofonie

Doelgroep: klas 1-3

Leerlingen beluisteren Franstalige liedjes uit verschillende landen en verkiezen het beste liedje in hun eigen variant van de NRJ Music Awards.

 

Muziek – Parijs

Doelgroep: klas 3-4

Leerlingen beluisteren liedjes over Parijs. Ze ontdekken met welke thema’s de stad geassocieerd wordt. Ze bedenken zelf een songtekst en een clip over Parijs.

 

Natuur- en scheikunde – Wetenschappers

Doelgroep: klas 2-3

Leerlingen verdiepen zich in beroemde Franse wetenschappers en hun ontdekkingen. Ze houden een verkiezing van de beste Franse uitvinding.

 

Nederlands – Leenwoorden

Doelgroep: klas 1-2 Leerlingen onderzoeken de invloed van de Franse taal op het Nederlands door zich te verdiepen in leenwoorden. Ze ontdekken ook waarom het Frans relatief minder leenwoorden kent dan het Nederlands.

 

Nederlands en BV – Beeldgedichten

Doelgroep: klas 3-4

Leerlingen maken kennis met het genre van het beeldgedicht (calligramme), onderzoeken de relatie tussen inhoud en vorm en maken tot slot zelf een beeldgedicht.

 

Techniek – Eiffeltoren

Doelgroep: klas 1-3

Leerlingen verdiepen zich in de geschiedenis van de Eiffeltoren en maken een ontwerp voor een duurzaam monument in Parijs.