Winnaars Concours du meilleur programme

Vandaag zijn tijdens de landelijke studiedag van Levende Talen de winnaars van het Concours du meilleur programme bekendgemaakt. De ingediende plannen zijn  door een deskundige jury beoordeeld op originaliteit, variatie, rol van de Franse taal en aansluiting bij het thema van de francophonie.

Het Stedelijk Gymnasium Utrecht won de eerste prijs met een origineel en gevarieerd programma. Naast de gebruikelijke Franse muziek en lekkernijen biedt de school een serie lessen aan die worden gegeven door studenten van Universiteit Utrecht en de Radboud Universiteit. Ook oud-leerlingen en ouders leveren een bijdrage aan het programma. Leerlingen kunnen in gesprek gaan met mensen die de Franse taal gebruiken in hun beroep, zoals een archeoloog, een jurist en een medewerker van KLM-Air France. Frankrijkcorrespondent Stefan de Vries komt vertellen over de actualiteit in Frankrijk. Verder zullen docenten van andere vakken aandacht besteden aan de Franse taal en cultuur.

Op de tweede plaats eindigde het Martinus College in Grootebroek. Daar geldt op 10 november een Franse dress code, waarmee een prijs kan worden gewonnen. Leerlingen kunnen zich  inschrijven om mee te gaan naar Pathé Amsterdam. De leerlingen nemen deel aan verschillende projecten, zoals het maken van ansichtkaarten, het schrijven van elfjes of calligrammes in het Frans. Er worden verschillende vakoverstijgende lesbrieven ingezet. Tot slot is er een gezamenlijke Kahootquiz over la francophonie. Verder zal het opleidingsrestaurant van het Martinuscollege een Franse menukaart maken voor die week en de bakkersafdeling bakt croissants. De klaslokalen worden versierd met posters, ballonnen en bloemen en de collega’s krijgen een traktatie. Ter afsluiting gaan de leerlingen samen Franse chansons zingen en een groepsfoto maken bij de Eiffeltoren.

De derde prijs is toegekend aan Effent in Oosterhout. Op die school staan alle lessen Frans op 10 november in het teken van de Dag van de Franse taal, en ook docenten van andere vakken doen mee. Een docent maakt samen met de leerlingenraad een reportage voor op de website. De eerste en tweede klassen doen mee aan het ansichtkaartenproject en in de derde klas spelen leerlingen een spel over Frankrijk, Frans en la francophonie of een ‘Party & Co’ spel met vocabulaire rondom het thema ‘les ados’. Deze spellen worden door de docenten zelf ontwikkeld. In alle Franse lessen wordt die dag getrakteerd en ook voor de collega’s is er iets lekkers. In de pauzes worden clips van populaire Franse muziek vertoond en kunnen de leerlingen via een green screen op de foto met een Franse achtergrond.