Persbericht Dag van de Franse taal

Op de tweede donderdag van november organiseert de Ronde Tafel Frans de jaarlijkse Dag van de Franse taal. Doel van dit initiatief is om het economische en culturele belang van het Frans in Nederland te onderstrepen en de keuze voor het schoolvak Frans te bevorderen door jongeren te interesseren voor de Franstalige wereld en de cultuur van ons favoriete vakantieland.

Sinds 2014 is de Dag van de Franse taal uitgegroeid tot een zeer succesvol evenement. Ook dit jaar zullen zo’n tweederde van alle middelbare scholen in Nederland meedoen. Dit houdt in dat zo’n half miljoen Nederlanders op deze dag bezig zullen zijn met de Franse taal en cultuur, zowel binnen als buiten de school. Gedurende de dag zullen leerlingen op scholen in het hele land genieten van culinaire specialiteiten, muziek en andere culturele uitingen uit de Franstalige wereld. Docenten Frans organiseren speciale themalessen en workshops en nodigen mensen uit die in hun beroep veel met Frans te maken hebben. Ook veel docenten van andere vakken zullen uiting geven aan het thema Fêtons la francophonie. De educatieve uitgevers (Noordhoff, Malmberg en ThiemeMeulenhoff) hebben hiervoor lesmateriaal ontwikkeld.

Diverse partners uit de wereld van cultuur en media leveren een eigen bijdrage aan het aanbod. Zo draait Pathé bioscopen overal in Nederland een Franse film en organiseert de Franse tv-zender TV5Monde een dictee. Ook voor het bedrijfsleven is de Dag van de Franse taal van belang. Niet alleen is Frankrijk één van de grootste exportmarkten voor Nederlandse bedrijven, ook wereldwijd is een goede beheersing van het Frans belangrijk. Naar verwachting zal het Frans door de opkomende groeimarkten in Afrika rond 2050 één van de meest gesproken talen ter wereld zijn. Rond 14 November zullen verschillende bedrijven daarom op landelijk of regionaal niveau aanhaken bij de Dag van de Franse taal.