Persbericht Dag van de Franse taal 2016

Fêtons la francophonie!

Op donderdag 10 november organiseert de Ronde Tafel Frans voor de derde keer de nationale Dag van de Franse taal. Doel van dit initiatief is om het economische en culturele belang van het Frans in Nederland te onderstrepen en de keuze voor het schoolvak Frans bevorderen door jongeren te interesseren voor de Franstalige wereld.

Sinds 2014 is de Dag van de Franse taal uitgegroeid tot een succesvol evenement dat wordt gedragen door de docenten Frans in Nederland. Ongeveer tweederde van alle middelbare scholen in Nederland doet mee. Dit houdt in dat circa een half miljoen Nederlanders op 10 november bezig zullen zijn met de Franse taal en cultuur, zowel binnen als buiten de school.

De Dag van de Franse taal gaat ’s morgens officieel van start op het Visser ’t Hooft Lyceum in Leiden, een school die recent is gestart met het LinQ-programma voor versterking van het talenonderwijs Frans en Duits. De dag wordt daar geopend door de Franse ambassadeur, Monsieur Philippe Lalliot en Onno van Wilgenburg, teamcoördinator talen van EP-Nuffic.

Gedurende de dag zullen leerlingen op scholen in het hele land genieten van culinaire specialiteiten, muziek en andere culturele uitingen uit de Franstalige wereld. Docenten Frans organiseren speciale themalessen en workshops, en nodigen mensen uit die in hun beroep veel met Frans te maken hebben. Een mooi voorbeeld van zo’n gastspreker is Jan Janssen, de eerste Nederlandse winnaar van de Tour de France.

Het is de bedoeling dat zoveel mogelijk docenten van andere vakken aanhaken bij het thema. De educatieve uitgevers (Noordhoff, Malmberg en ThiemeMeulenhoff) hebben hiervoor lesmateriaal ontwikkeld. Diverse partners uit de wereld van cultuur en media leveren een eigen bijdrage aan het aanbod. Zo draait Pathé bioscopen overal in Nederland de Franse film Le Nouveau, organiseert de Franse tv-zender TV5Monde een dictee en wordt in Debatcentrum Spui25 een discussie gehouden over het belang van de Franse taal in Nederland.

Ook voor het bedrijfsleven is de Dag van de Franse taal van belang. Niet alleen is Frankrijk één van de grootste exportmarkten voor Nederlandse bedrijven, ook wereldwijd is een goede beheersing van het Frans belangrijk. Naar verwachting zal het Frans door de opkomende groeimarkten in Afrika rond 2050 één van de meest gesproken talen ter wereld zijn. Rond 10 november zullen verschillende bedrijven daarom op landelijk of regionaal niveau aanhaken bij het thema van de dag.

De Ronde Tafel Frans nodigt u uit om op 10 november aandacht te besteden aan de Franse taal en cultuur in het algemeen en aan dit project in het bijzonder. De dag wordt ondersteund door een aantal aansprekende ambassadeurs voor het Frans, waaronder wielrenner Bauke Mollema, schrijver Bart van Loo, zangeres Kate Ryan, schrijfster Niki Smit en topmodel Marjan Jonkman.

Meer informatie: www.dagvandefransetaal.nl / contact@dagvandefransetaal.nl

Download dit persbericht als PDF